E-mailmarketing nog steeds niet dood?

In een eerder artikel schreef ik al dat uit onderzoek bleek dat de gemiddelde persoon een aandachtsspanne heeft van acht seconden. Dat is één seconde minder dan de gemiddelde aandachtsspanne van een goudvis. Hoe lang duurde het om deze zin te lezen? Deze korte aandachtsspanne is misschien wel een gevolg van dat de consument tegenwoordig digitale multi-taskers is. Gemiddeld switchen we 27 keer per uur van het ene digitale platform naar het andere en weer terug!

Door het gebruik van meerdere apparaten om content te consumeren, worden consumenten geconfronteerd met een groot aantal informatiestromen zoals websites, sociale media, WhatsApp, games en vlogs, waardoor er weinig ruimte is voor andere kanalen.

afbeelding-1

Hierdoor wordt het steeds lastiger om als marketeer je stem te laten horen tussen al die andere concurrerende informatiestromen. Als marketeer moet je tegenwoordig een stuk slimmer zijn en gebruikmaken van de beste tools om boven al dat andere lawaai uit te komen.

Een van de beste tools is nog steeds e-mail…

Het is een algemene misvatting dat e-mail stervende, ondanks de vele andere nieuwere informatiestromen. Dit relatief eenvoudige communicatiemiddel ligt nog steeds in het hart van de moderne digitale communicatie. In de meeste gevallen moet je bijvoorbeeld met behulp van je e-mailadres inloggen bij sociale netwerken, app-stores of webshops.

E-mail is springlevend!

Hoewel e-mail zeker niet dood is, wordt het wel steeds moeilijker om dit goed te doen. De consument is veeleisender geworden en verwachten verbeterde e-mails.

De verwachting van de consument is dat de e-mail makkelijk te lezen, persoonlijk en relevant is. Het versturen van irrelevante inhoud leidt alleen maar tot het negeren van de e-mail of erger nog, afmeldingen.

Een nog weinig toegepaste manier van e-mailmarketing is de zogenaamde trigger based e-mail.

Deze e-mails worden automatisch verzonden op basis van belangrijke gebeurtenissen en op basis van gedrag op de site: denk aan een ‘welkom e-mail’ of ‘abandoned cart e-mail’.

Trigger based e-mails zorgen ervoor dat de bezoeker – al dan niet bekend – zich gewaardeerd en begrepen voelt.

Een Trigger based e-mail is een boodschap die veelal is gerelateerd aan een up-sell of een x-sell, dus zorg ervoor dat de content relevant is en daadwerkelijk een trigger bevat.

afbeelding-2

Een aantal scenario’s die zekere effect zullen hebben zijn:

  • Bekeken producten retargeting (abandoned visit/browse) – wanneer een bezoeker niets heeft toegevoegd aan de winkelwagen en de site verlaat, krijgt hij/zij een reminder e-mail met de producten die hij/zij heeft bekeken. Dat is erg handig, omdat ze de volgende keer niet hoeven te zoeken naar de producten wanneer ze de website weer bezoeken.
  • Abandoned cart – zeker een van ‘s werelds meest populaire triggers! Als uw klant iets in winkelwagen heeft toegevoegd, maar niet tot daadwerkelijke aankoop is overgegaan, zal hij/zij een herinnering krijgen van de producten in de winkelwagen.
  • Post-transactie e-mails – wanneer een bezoeker een aankoop heeft gedaan, kan hij/zij een bevestigingse-mail ontvangen voorzien van aanverwante productaanbevelingen, gebaseerd op de aankopen.
  • Next Best Buy aanbod – Door gebruikmaking van voorspellende aankoop technologie, kunnen producten worden aangeboden die naar alle waarschijnlijkheid erna worden gekocht.
  • Follow-up e-mails. Als er geen reactie is op de trigger based e-mail, is het raadzaam een follow-up e-mail sturen. Deze kunnen worden voorzien van een korting bon, persoonlijke productaanbevelingen of een speciale aanbieding.

Een goed doordacht trigger-based e-mailcampagne zal significante conversiestijging teweegbrengen, dus nu tijd om te starten!

Meer om te lezen